The Bali feeling - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Lianne - WaarBenJij.nu The Bali feeling - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Lianne - WaarBenJij.nu

The Bali feeling

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Lianne

11 April 2013 | Indonesië, Kuta

Ik ben nu ruim twee weken op Bali, maar heb eigenlijk nog weinig over het eiland verteld. Tijd om daar verandering in de brengen. Mijn vorige blog was een zooitje. Tijdens het schrijven was ik tegelijkertijd aan het Skypen met mijn schatje en tja, dan weet je hoe dat gaat.

Helaas schrijf ik deze blog nu voor de tweede keer, omdat er met het opslaan is fout is gegaan en ik alle tekst kwijt ben. Balen. Anyway, Bali is, als uitzondering op de regel, een overheersend Hinddoeistisch (geloof me, over dit woord ben ik al zo vaak gestruikeld, schrijf het iedere keer anders!) eiland, in een land waarin het grootste deel van de bevolking Islamitisch is.
Het is een fijne afwisseling, waarbij ik mijn strapless jurkje ook als jurkje draag en niet als rok, zoals in Maleisie en de rest van Indonesie, wil toch de cultuur respecteren.

Leuk aan Bali vind ik de plekjes die, ondanks de massa's toeristen die jaarlijks een bezoekje aan het eiland brengen, nog steeds zijn zoals ze zijn. Die plekjes heb ik vooral tijdens het mountainbiken ontdekt, waarbij kinderen je langs de kant van de weg high-fiven en de mensen gewoon hun eigen leventje leiden.

Op Bali lijkt iedere dag een feestdag te zijn. Er zijn regelmatig ceremonies en ik vraag me soms af of de locals wel tijd hebben om te werken met al die vieringen. Twee keer per dag, 's ochtends en 's avonds voor het eten, worden bakjes met bloemen en rijst geofferd voor huizen en bedrijven, je ziet ze dan ook overal. Net als mannen in sarong.

Wat ik niet kan begrijpen is dat cockfights ongekend populair zijn. Om verwarring te voorkomen, dat zijn hanengevechten. Ik heb een filmpje gezien waarbij hanen eerst gekgemaakt worden en vervolgens, met mesjes aan hun pootjes, elkaar van kant moeten maken. De dode kan voor een prikkie worden gekocht, de winnaar krijgt een vrij leven. Cultuur schijnt het te heten. Maar ik pas om dit in het echt te kunnen zien. Wat ik niet begrijp, is dat Hinddu's in reincarnatie geloven en in een ander leven ook als dier terug kunnen keren. Dan wil je toch niet dat je een haan wordt?

Aan de andere kant vind ik het fantastisch om hier te snorkelen. Wat is die onderwaterwereld fascinerend! Jammer dat dit bijzondere deel van mijn reis niet in mijn fotoalbum te zien zal zijn, maar ik ga zeker sparen voor een onderwatercamera zodat dit bij een andere reis zeker wel kan! Want zeg nou eerlijk, geloof je me als ik zeg dat er vissen zijn met de helderste kleuren van de regenboog in de meest vreemde combinaties? Blauw, oranje, roze, paars. En het leukste vind ik nog dat die vissen gewoon vis zijn en geen idee hebben hoe bijzonder ze zijn.

Andere bijzondere beestjes vind ik dolfijnen, die ik in het noorden van Bali met een zonsopkomst heb gezien. In groepjes kwamen ze heel dicht bij de boot en een enkeling sprong zelfs uit het water. Nee mensen, dit is geen plaatselijk Dolfinarium, maar gewoon de zee!

Ik heb voor een paar dagen een uitstapje gemaakt naar een van Lombok's Gili eilanden: Gili Trawangan. Een eiland uit je dromen: witte stranden, palmbomen, binnen driekwartier fiets je rond het eiland, helderblauwe zee en snorkelmogelijkheden aan het strand. Helaas heb ik er weinig van meegekregen want uitgerekend op dit paradijsje op aarde werd ik ziek. Al die maanden nergens last van, niets is er boven- of onderlangs uitgegaan en dan word ik genekt door een verkoudheidje. Wel eentje die m'n hoofd het gevoel gaf te exploderen en me gedwongen heeft in bed te blijven liggen. @$^$&^, dat dus. En geloof me, ook al zit je op zo'n prachtig eiland, als je ziek bent verlang je alleen maar naar je eigen bedje. Maar het ging iets beter en heb mijn terugreis naar Bali een dagje uit kunnen stellen om een snorkeltour te doen naar de andere eilandjes en om zeeschildpadden te kunnen zien, wat me heel bijzonder lijkt. Het was die dag bewolkt, koud, er waren geen schildpadden en bij terugkomst kon ik m'n bed weer in want ik had koorts. Het zat niet mee en ik mag zeker niet klagen, ik doe het alleen.. Maar het gaat weer beter.

Morgen is het tijd om Bali te verlaten en ga ik naar Sulawesi waar ik in het Tana Toraja gebied, vol bergen, wil trekken. Even een afwijking van de standaard Java/Bali/Lombok om er echt mijn eigen reis van te maken. Daarna ga ik naar het Maleisische gedeelte van Borneo, waar ik met mijn vriendinnetje Soraya een paar weken ga rondreizen.

Time flies when you're having fun.

Liefs Lianne

  • 11 April 2013 - 08:42

    Wilma:

    He............ ik was bij het lezen ook even in jouw tropische paradijs in plaats van hier tijdens een enorm duilerige dag....
    Wat schrijf je toch leuk! Hoop dat je je snel weer helemaal top fit voelt om hiervan ten volle te kunnen genieten! XXXXXXXXXXXXX

  • 11 April 2013 - 09:17

    Bo En Con :

    hey hallo daar stoere vrouw ik zou wel eens een vlieg aan de kant willen zijn om daar met je mee te kijken want wat zie jij mooie dingen en het is geweldig dat jij ons daarvan mee laat genieten '
    de nieuwsgierigheid naar al je foto"s word steeds groter.
    geniet met volle teugen op het vervolg van je reis maar wel zonder ziek zijn of andere mankementen.
    voor nu een dikke knuf van ons .

  • 11 April 2013 - 12:44

    Don:

    Uitstekende bewerkte versie van de oorspronkelijke samenvatting wordt. Blij dat u zich beter voelt en dragen naar een andere spannende plek.

  • 11 April 2013 - 18:15

    Jeannette:

    Hoi
    wat een mooie reis maakt jij toch. Ieder verhaal is bijzonder en boeiend om te lezen.
    Ik hoop dat je al weer wat beter bent zodat je weer volop kan genieten van deze mooie reis.
    De tijd gaat hard en voor je het weet is het weer allemaal voorbij en zit je thuis lekker op de bank met je lover al die mooie foto's te bekijken.
    Maar gelukkig is het nog niet zo ver en ga je verder met het ontdekken van de mooie plekken in deze wereld.

    tot je volgende verhaal dan maar weer.
    Veel plezier.

    xxJeannette

  • 14 April 2013 - 12:19

    Nahtalie:

    Meid, wat een mooie reis maak je toch!
    Ben wel wat jaloers hoor!
    Goed voor jezelf zorgen en mis je wel een beetje....

    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lianne

Hallo allemaal, Landen waar ik ben geweest: Nederland, België, Canada, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Griekenland, Portugal, Spanje, Tsjechië, Turkije, Oostenrijk, Italië, Polen, Costa Rica, Panama, Ghana, Denemarken en Zweden. Veel leesplezier! Liefs Lianne

Actief sinds 08 Maart 2010
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 34474

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2010 - 22 December 2010

Ghana

31 Juli 2010 - 29 Augustus 2010

Spaans leren in Costa Rica & Panama

03 Juli 2010 - 18 Juli 2010

Interrailen in Europe!

29 Mei 2010 - 04 Juni 2010

Reykjavik

22 Maart 2010 - 26 Maart 2010

London

05 Januari 2013 - 30 November -0001

Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: